2013. február 26., kedd

A Moe-kultúra megitélése I.

A "moe" terminus meghatározása semmilyen szempontból sem könnyű feladat, persze elsősorban a Japán társadalom sajátosságát érthetjük ez alatt, de a stílus futótűzként terjed tovább, 2008-ban már Kínában is, persze főleg a nagyvárosokban egyenlőre a 18-35 közötti korosztályban.
Hogy megértsük a szó mögötti jelentést nem igazán hagyatkozhatunk a magyar fordítására, de azért egy egész korrekt keretet kaphatunk így következtethetünk a hatására.
A "moeru" egy japán ige ,ami főnevesítve "moe" jelentése "rügy vagy bimbó" továbbá homofón(csak írásban különbözik) jelentése lehet az "elégetni". A szó először, mai formájában a 2channel (japán tömeges-text-chat programján jelent meg), néhány forrás 90' -es éveket ír de a közösségi portál csak 1999-ben nyílt meg.
A beszélgetésekben a "moe" szót a 2.generációs otakuk(szélsőségesen rajong az anime(képi ábrázolású jap. animációs film) és manga(japán képregény) iránt, gyakran károsnak vélt viselkedés) használták először, kifejezetten fiatal lányokra kivetítve akik játékokban,animációkban,képregényekben felbukkantak. Viszont a megszállott női rajongói(fujoshi) az anime/manga egyik stílusának a yaoinak(férfi szereplők romantikus/szexuális kapcs. ábrázoló) szintén használják ezt a kifejezést. Tehát a felsorolt két csoport a "tiszta fantázia" (junsui no fantaji) alapján irányítja saját életét is. A moe tehát egy kétdimenziós karaktertípus-elméleti rajz amit a személy és a társadalmi gondolat világ idealizál és a virtuális világ potenciálját a létező világba próbálja helyezni.

Tipikus reklám a maid cafe -knak


A moe, a társadalmi szubkultúrák területén vetette meg lábát, majd fokozatosan lett része a tömeges társadalmi ismertségnek és imádatnak Japánban. A katalizátora egy kevésbé fontos esemény lehet az egészen belül: 2004-ben Densha Otoko,egy átlagos otaku, megmentett egy fiatal lányt a vonaton akit egy részeg molesztálni próbált. Ezt megírta a 2channelre és több ember tanácsára, udvarolni kezdett a lánynak. 2004 március-májusában, internetes light-novella jelent meg a történetről, TV műsor, négy kötetnyi manga és egy erotikus videó is. A sorozat utolsó része 2005 végén jelent meg és Japán lakosságának kb. 25-30 % nézte meg. A főszereplő elmlélázott gondolatai közül felbukkan a "moeeee" is, ami tovább segítette a terjedést. 2005-ben választották meg a legbefolyásosabb "slang szóvá". Rögtön el is árasztották az üzleteket a kimono zoknik(idősebbeknek) vagy a Hello Kitty pihe-puha figurák. 2005 végére kb. 888 millió dollárt kerestek a "moe-termékeken"(manga,anime,videójátékok) Japánban. 2007-ben a legnagyobb heti újság közölte a moe-kultúra országos ismertségét(2008-ban a túrista tájékoztatókban is benne volt)

Akibahara under attack!


A moe kutatása mint társadalmi jelenség az ezredfordulótól megindult már, mint az otaku létforma egyik eleme. Főleg Tokyo lehet a legjobb terület a megfigyelésre (2004-2009 között több cikk jelent meg). Az etnográfusok nagy kedvence lett Akihabara(Tokyo egyik kerülete), ahol minden termék ami az otakukat érdekelheti, megtalálható és a folyamatosan nyiló maid cafe-k is.


Belépés az otaku zónába




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése